Ułatwienia dostępu

Opieka pooperacyjna wspierana aplikacją

458310472 2221413544892656 3666146430910747512 n edited

Opieka pooperacyjna wspierana aplikacją

W Zachodniopomorskim Centrum Onkologii startujemy z pilotażem aplikacji iWound. Jako pierwsze z aplikacji w smartfonie będą korzystać nasze pacjentki po mastektomii i rekonstrukcji piersi w ramach rozszerzenia wsparcia ze strony specjalistów ZCO z Zespołu Opieki Pooperacyjnej.

Pacjentki, wypisane do domu po zabiegach chirurgicznych, będą mogły kontaktować się z naszymi specjalistami za pomocą aplikacji w sytuacji, kiedy ich stan zdrowia po operacji będzie budził niepokój, pojawią się dodatkowe dolegliwości związane z raną. Po opisie sytuacji i wysłaniu zdjęcia rany za pomocą aplikacji w swoim smartfonie, pacjentka w następnym dniu roboczym otrzyma od specjalisty ZCO wskazówki dotyczące dalszego postępowania. Aplikacja jest prosta w obsłudze, intuicyjna i bezpłatna. To duże ułatwienie zwłaszcza dla tych pacjentek, które mieszkają poza Szczecinem, w miejscach odległych od naszego ośrodka – aplikacja pomoże rozwiązać problem bez osobistego stawiennictwa w szpitalu.

– Na tej aplikacji najwięcej zyskają pacjenci, którzy nie będą musieli przyjeżdżać do nas, a pozostaną pod naszą opieką. Zależy nam na tym, aby po wypisie ze szpitala pacjent nie tracił poczucia bezpieczeństwa, jak często się to dzieje. Chcemy to zmienić. Zależy nam na poprawie jakości opieki na etapie pooperacyjnym z wykorzystaniem telemedycyny – mówi Adrian Sikorski, dyrektor  Zachodniopomorskiego Centrum Onkologii – iWound wesprze także nasz specjalistyczny personel na etapie opieki pooperacyjnej nad pacjentem. Dzięki temu punkt ciężkości będziemy mogli przenieść na te świadczenia, które wymagają większego nakładu czasu i pracy oraz zwiększonej czujności.

Stopniowo będziemy obejmować aplikacją kolejne grupy pacjentów po zabiegach chirurgicznych w ramach opieki pooperacyjnej.

– To narzędzie postrzegamy jako swego rodzaju sito, weryfikujące potrzeby pacjenta – dodaje Jolanta Dynarska, zastępca dyrektora ds. pielęgniarstwa w Zachodniopomorskim Centrum Onkologii – Pacjent będzie podejmował aktywną współpracę, realnie wpływając na swoje leczenie, bez konieczności fizycznej obecności w ZCO. Możliwość częstego kontaktu z personelem zwiększy jego poczucie bezpieczeństwa podczas pobytu w domu. Jeśli nasz specjalista uzna to za konieczne, wezwie pacjenta na fizyczną wizytę.

W przyszłości z możliwości, jakie daje aplikacja planujemy także korzystać na etapie prehabilitacji, czyli przygotowania pacjentów do terapii onkologicznych i zabiegów chirurgicznych. Aplikacja będzie na bieżąco weryfikowana pod kątem funkcjonalności i dostosowania do potrzeb pacjentów ZCO.

– Zachodniopomorskie Centrum Onkologii to jeden z pierwszych ośrodków w Polsce, które wdrażają aplikację – podkreśla prof. Tomasz Banasiewicz, kierownik Kliniki Chirurgii Ogólnej, Endokrynologicznej, Onkologii Gastroenterologicznej Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, współtwórca aplikacji iWound, który odwiedził ZCO przy okazji pierwszego etapu wdrażania aplikacji – Aplikacja na bieżąco jest rozbudowywana, dopasowywana do potrzeb pacjentów i szpitali, a dobrze wykorzystana ma szanse stać się niezwykle pomocnym narzędziem w pracy z pacjentem po okresie hospitalizacji oraz na etapie prehabilitacji.

IMG 20240912 WA0000
Prof. Tomasz Banasiewicz, współtwórca aplikacji i Adrian Sikorski, dyrektor ZCO
IMG 20240912 WA0001 edited
Prof. Tomasz Banasiewicz oraz odpowiedzialne za wdrożenie aplikacji iWound w ZCO: Jolanta Dynarska, zastępca dyr. ZCO ds. pielęgniarstwa oraz Marzena Kaczmarek, kierowniczka Przychodni Przyszpitalnej ZCO